Norges grønneste matbutikk?

Månedens trebygg – Januar 2020

Det klimasmarte bygget inneholder vegger i massivtre, selvbærende tretak, lavkarbonbetong og miljøvennlig isolasjon. Kjølediskene i butikken bruker 40 prosent mindre strøm enn hva som er vanlig, og all overskuddsenergi går til oppvarming av selve bygget.

Del

Det er en ære å få drive en av Norges grønneste matbutikker! Jeg er selv fra Hokksund, så det er jo ekstra spesielt at Kiwis nye miljøflaggskip ligger akkurat her, forteller butikksjef Lill-Cathrin Karlsen.

Det var også i Hokksund Kiwi åpnet sin aller første butikk 15. mars 1979. Førti år senere har dagligvarekjedens grønne profil fått en langt større betydning.

I det energieffektive bygget er det blant annet kjøledisker som bruker 40 prosent mindre strøm enn vanlige kjøledisker, og totalt slipper den nye butikken ut 60 prosent mindre CO₂ enn en gjennomsnittlig dagligvarebutikk.

– Kiwi har et mål om å bli klimanøytrale. Selv om det fremdeles er mange små og store ting som gjenstår, er denne butikken et viktig skritt på veien i dette arbeidet, sier Jan Paul Bjørkøy, daglig leder i Kiwi Norge.

STOLT BUTIKKSJEF: Det er en helt ny verden å jobbe i denne butikken, sier butikksjef Lill-Cathrin Karlsen.
ENERGIEFFEKTIVT: Bygget har blant annet kjøledisker som bruker 40 prosent mindre strøm enn vanlige kjøledisker.

Et visjonært pilotprosjekt

Det er arkitektkontoret A-lab som har tegnet bygget. Sammen med oppdragsgiver, NorgesGruppen Eiendom AS, utviklet de konseptet «Grønn i svingene». Lerberg Utvikling AS fikk deretter oppdraget med å tilpasse og realisere selve byggeprosjektet.

Sammen ønsket de tre aktørene å skape et annerledes bygg som skiller seg ut fra andre typiske dagligvarebutikker. Mye tid ble brukt på å hente inn spisskompetanse fra inn- og utland før løsningen for trebutikken ble landet.

– I dette bygget har vi kombinert massivtre og sveitsiske nyvinninger for taket. Man skal være modig og visjonær som byggherre for å lage et pilotprosjekt som dette. Vi håper denne visjonære tankemåten og innovasjonen vi har skapt sammen kan inspirere andre byggherrer til bærekraftdugnaden vi alle må med på, forteller, forteller daglig leder i A-lab, Geir Haaversen.

Betraktelig bedre inneklima

Å bygge Kiwi-butikken i Hokksund i tre var et bevisst valg fra NorgesGruppen. Massivtreveggene og tretaket bidrar til godt innemiljø og reduserer behovet for ventilasjon, noe butikksjefen er strålende fornøyd med.

– Det er en helt ny verden å jobbe i denne butikken. Luftkvaliteten i bygget er mye bedre enn andre butikker jeg har jobbet i, og jeg merker at både kunder og kollegaer setter stor pris på de nye omgivelsene, forteller Karlsen.

En kollega som setter ekstra stor pris den nye butikken, er frukt- og grøntansvarlig, Morten Bakken. Han har jobbet i Kiwi i snart ni år og mener ingenting kan sammenlignes med den nye arbeidshverdagen.

– Jeg trives kjempegodt! Ikke bare med arbeidsmiljøet, men også innemiljøet. Etter at jeg begynte å jobbe her, merker jeg hvor mye bedre inneklima det er her i forhold til stedene jeg har jobbet før, forteller Bakken.

FORNØYDE ANSATTE: Frukt- og grøntansvarlig, Morten Bakken, stortrives på jobb i det nye bygget.


Humlesus på taket

Noe av det mest spesielle med bygget er kanskje det 2200 kvadratmeter store taket som er dekket av sedum. Her skal de la humlene suse til sommeren. Rundt 15 humlekasser vil settes på taket for å bidra til pollinering i nærområdet.

– Hyllene i butikkene våre ville vært sørgelig tomme uten humler og bier. De er ekstremt viktige pollinatorer som bestøver svært mange plantearter. Flere arter og bestander har forsvunnet helt eller blitt sterkt redusert mange steder i verden. 15 humlekasser på taket vårt er kanskje en dråpe i havet, men vi mener det er viktig å sette søkelys på viktigheten av humler, sier Nora Mila Helgesen, kommunikasjonsrådgiver i Kiwi.

HUMLEKASSER PÅ TAKET: Det er ikke bare lokalbefolkningen som har fått et nytt bygg i Hokksund, på taket av butikken får humlene sine egne små bygg til sommeren.

El-ladere på bakken

På parkeringsplassen utenfor butikken er det satt opp lader til både el-biler og el-sykler, hvorav særlig førstnevnte blir hyppig brukt av kunder og gjennomreisende.

– Det er mange som stopper her for å lade, men også for å ta en kaffekopp inne i butikken. Det er veldig gøy å se at folk trives så godt i den nye butikken vår, både de ansatte og kundene som kommer innom, avslutter Karlsen.

Kiwi Lerberg er kjedens sjette miljøbutikk, hvor målet er å halvere CO₂-utslipp og redusere bruken av strøm. Miljøtiltaket med å bytte ut alle kjøle- og frysedisker til mer miljøvennlige varianter, samt å bytte alle takbelysning til LED, er noe som skal videreføres til alle landets Kiwi-butikker. Kjeden bruker i tillegg stadig mer tre i oppgradering av eksisterende bygg, spesielt rundt inngang og fasade.

RASTEPLASS: Inne i butikken kan man ta seg en kopp kaffe mens el-bilen lader utenfor.