Soria Moria Sauna

Månedens trebygg - desember 2020

På innsjøen Bandak i Telemark flyter det en blinkende badstue. Her kombineres både kunst, arkitektur og lysdesign – noe som gjør Soria Moria til en helt unik badstueopplevelse.

Del

Etter at Soria Moria Sauna ble åpnet for turister og innbyggere på Dalen i Telemark i fjor, kan Tokke kommune se tilbake på to fantastiske sesonger med fullbooket badstue og ventelister.

– Opplevelsen er magisk og sjarmerende uansett årstid, om du må måke bort snø og kakke hull i isen for å bade eller ser høstmørket senke seg over den lyssatte brygga, sier reiselivskonsulent i Tokke kommune, Synne Aasland.

POPULÆR ÅRET RUNDT: Badstuen blir godt brukt gjennom alle årstider.


Ønsket å skape en attraktiv møteplass
Da Telemarkskanalen regionalpark, på vegne av de seks kanalkommunene, engasjerte Feste Landskap/Arkitektur til å utarbeide landskapsanalyser for kanalen, var oppdraget klart. De ønsket mer turistbesøk og en attraktiv møteplass for fastboende.

Anbefalingen fra landskapsanalysene var å kombinere kunst, arkitektur og lysdesign for å skape en større opplevelse med utgangspunkt i landskapet og lokale særpreg. Resultatet har skapt et stort engasjement blant de besøkende.

– Badstua er veldig «instagramvennlig». De fleste som besøker stedet, deler på sosiale medier og skaper dermed mer blest om Soria Moria, sier daglig leder for Telemarkskanalen regionalpark, Pål Kleffelgård.

POPULÆRT MOTIV: Den moderne badstuen og den enestående naturen dukker stadig opp på Instagram.


Et inspirerende samarbeid
Arkitekten bak Soria Moria, David Fjågesund i Feste Landskap/Arkitektur, er fra Seljord. I oppveksten ferierte han på besteforeldrenes hytte i Fjågesund langs Telemarkskanalen. Han var en av fire som ble plukket ut til å bidra i et nordisk designteam som fikk ansvaret for å utforme badstuen.

– Det er relativt uvanlig å etablere et samarbeid på tvers av fag fra første strek. I designteamet bidro alle i stor grad, og jeg hadde aldri endt opp med dette resultatet uten det gode samarbeidet med både landskapsarkitekt, lysdesigner og kunster, sier Fjågesund.

ARKITEKTEN BAK BADSTUEN: David Fjågesund fikk oppdraget med å utforme den spesielle badstuen sammen med et nordisk designteam.
UTFORSKET OMRÅDET SAMMEN: Landskapsarkitekt Inge Dahlman og resten av designteamet brukte god tid på å utforske området der badstuen skulle ligge.


Landskapsarkitekten Inge Dahlman i Asplan Viak husker godt den magiske følelsen han hadde da han kjørte ned den bratte dalsiden mot Dalen og så fullmånen speile seg i den blikkstille vannflaten på Bandak.

– Jobben begynner alltid med å oppsøke stedet. Hva er kvalitetene til stedet og hva ønsker vi å understreke, fremheve og bygge videre på? Oppdraget og samarbeidet mellom oss fire har vært veldig inspirerende og morsomt. Vi rodde ut på vannet for å forstå landskapet, også under vannflaten. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene, forteller Dahlman.

Basert på gammel byggeteknikk
For designteamet var det naturlig å la seg inspirere av lokale byggetradisjoner og byggeteknikk i arbeidet med Soria Moria.

– Kledningen er inspirert av Eidsborg stavkirke, som har en svartbeiset trespon i veggene, nesten som dragehud, forteller arkitekt Fjågesund.

UNIK FASADE: Badstuen kombinerer tre og gullspon som drar linjer til gamle sagn og soger.
STORE VINDUER: På innsiden kan man nyte varmen og den flotte utsikten.

Materialene er lokalt kvalitetstømmer, levert av to sagbruk i Telemark. Bakgrunnen for badstuas karakteristiske silhuett, er de skrånende fjellsidene som forsvinner ned i innsjøen Bandak. Innimellom tresponen blinker det av gull.

Gullsponen drar linjer til sagn og soger og lokal fortellertradisjon, og er også en referanse til den åpenbare kontrasten som oppstod mellom lavmælte telemarkinger og overdådig utenlandsk overklasse under etableringen av Dalen Hotel på slutten av 1800-tallet.

LETT TILGJENGELIG: Den lange, opplyste bryggen gjør det enkelt å komme seg ut til badstuen.
LYSER OPP INNSJØEN: Om kvelden speiles badstuen i det blikkstille vannet.

Den universelle utformingen av badstuen legger til rette for både gående og rullende besøkende.

– Plasseringen i landskapet er helt essensielt for opplevelsen og tilgjengeligheten, fra adkomsten og bryggegangen til badstua. Bruk av tre var også essensielt. Jeg er kjempeglad for at vi fikk bruke lokalt materiale fra høykvalitets furu. Jeg opplever begeistret respons, også fra folk som ikke vet at jeg har vært involvert i prosjektet. Det er alltid gøy. Jeg ble rett og slett glad i dette prosjektet, i landskapet og folkene rundt, avslutter landskapsarkitekten Dahlman.


FAKTA

Prosjektperiode: 2015 - 2019
Arkitekt: David Fjågesund, Feste Landskap / Arkitektur
Landskapsarkitekt: Inge Dahlman, Asplan Viak
Lysdesign: Tobias Olsson, ÅF Lighting
Kunstner: Maria Ängqvist Klyvare
Entreprenør:
Skorve Entreprenør
Materialbruk:
Saget spon levert av Øyfjell sag og høvleri, bryggedekke levert av Tinnoset sag.​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​